joi, 25 aprilie 2013

Poveste de joi, în completare la imaginile de miercuri ;)

Din cele sapte minuni ale lumii antice, una singura s-a pastrat pâna în zilele noastre, si anume Piramida din Giza. Celalalte - Grădinile suspendate ale Semiramidei, Templul zeiței Artemis din Efes, Statuia lui Zeus din Olympia, Mausoleul din Halicarnas, Colosul din Rhodos si Farul din Alexandria, au fost distruse de cutremure sau incedii si nu ne-au parvenit decât descrieri facute de martorii acelor vremuri. Multe din evenimentele de atunci au fost consemnate de istoricul grec Herodot.
Pentru ca ieri la rubrica MfC am prezentat câteva fotografii cu relicvele Templului zeitei Artemis, astazi voi relua subiectul, completându-l cu câteva explicatii si alte imagini.
Templul a fost ridicat în anul 550 î.Hr. în Efes, oraș aflat atunci pe teritoriul imperiului babilonian. Templul zeiței Artemis din Efes se află în localitatea Selçuk, 50 km la sud de orașul Izmir, în Turcia.

Poetul grec Antipater din Sidon, cronicar important al acelor vremuri, a spus despre templu: "Am văzut zidurile din Babilon, am văzut grădinile din Semiramis, am văzut statuia lui Zeus din Olimp, Colosul din Rodos, piramidele. Dar când am văzut templul din Efes, celelalte minuni au dispărut ca în ceață."
Templul din marmura alba- cel mai mare templu din antichitate, a fost construit timp de 120 de ani. Clădirea a avut latimea de 51 metri și lungimea de 105 metri. 127 de coloane de 18 metri înălțime susțineau acoperișul. În interiorul templului se afla statuia zeiței Artemis, înalta de doi metri si acoperită cu aur și argint.

Zeita Artemis a fost una din cele mai vechi și venerate zeități ale Greciei Antice. În perioada clasică a mitologiei elene, Artemis era descrisă ca fiind fiica lui Zeus și al muritoarei Leto, și sora geamănă a lui Apollo. Artemis este zeita nașterii copiilor, virginității, fertilității, o femeie deosebit de frumoasa, puternica, asimilată ca zeița pădurilor, a vânătorii, evocată cu arc și săgeți si corelată cu zeița romană Diana. Muzeul Zeitei Artemis din localitatea Selçuk (fostul Efes), în imediata apropiere a relicvelor templului, detine diverse statui ce o înfatiseaza pe Zeita Artemis cu pieptul plin de sâni - simbolizând ca alapteaza toate fiintele pamântului.

La 22 iulie 356 î.Hr. templul a ars într-un incediu, care se spune că a fost provocat de numitul Herostratus, dominat de dorinta bolnava de a-si face numele celebru prin aceasta crima. De aici a luat naștere expresia "Slavă lui Herostrate".
Legenda spune că în noaptea în care templul a ars, s-a născut Alexandru cel Mare, iar Artemis a fost prea ocupată cu nașterea lui și nu a avut grijă de templu.

Templul a fost reconstruit de către cetățenii orașului Efes. În timpul domniei împăratului roman Gallienus clădirea magnifică a fost distrusa definitiv, de către goți în anul 268 d.Hr. în timpul unei campanii militare. Cu timpul, locuitorii orasului au folosit rămășițele templului, ca material de construcție. Cu toate ca templul a disparut, la credinta în Zeita Artemis nu s-a renuntat decât în secolul 4.
Astăzi, din templu nu s-a mai putut reconstitui decât baza unui pilon si o coloana ce sta solitara, înconjurata de apă si mlaștină. Este un dar fara de pret al trecutului... Am plecat trista din acest loc, cu senzatia ca autoritatile turce nu manifesta interes deosebit pentru a conserva si a preda mai departe aceasta mostenire, generatiilor viitoare.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Saptamâna aceasta am observat ca parca direct proportional cu temperatura atmosferica, a crescut si tendinta participantilor la MfC de a oferi lungi explicatii în legatura cu fotografiile înscrise si nu înteleg de ce?! Rubrica pe care am initiat-o si care functioneaza de peste trei ani, se numeste "Miercurea fara cuvinte" si va ramâne FARA CUVINTE. Va rog frumos, nu mai înscrieti în tabelul de participare la MIERCUREA FARA CUVINTE acele articole ce contin texte! Fac un nou apel la respect si buna întelegere. Va multumesc :)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pingback: KADIA- kadiavsd.com, TIBERIU-spusesinespuse-tiberiu.blogspot.com, KRISTI-crisalexbc.blogspot.com, BIA-bialog.ro, DIANA+DAN - calatoripringara.wordpress.com, ALINA- pauza-de-ceai.blogspot.com, IULIA-iuliaradu.wordpress.com, MADLEENE- emschwarzwolf.blogspot.com, Daurel, Angela, Iulisa, AndreeaG, 13angi, Irina, Cristi, Blind Love, blueroses, C.L.M., Leovi, Andra, Claudia, Silving, addicted, CălinH, Ninu Ninulescu, NAPOCEL/TURY, Ramona, carmen elena, Camuflaj, Cupcake, OFZ, nima, Spunsieu, Agenda utila, Axlandra, Vania, florentin, RobertN, Melly, alexmihai, ELENA, Just Words, Sorin, dor, Agricultură, Vulturesti, geanina, Liviu Bimbea, Slowaholic, Jurnal de Sotie, tu1074, Lumea lui Alexandru, Larisa, Rux (copilarim), DANI, Petro Neagu, Copilul in oraș, Patrick, Calaraseanu.ro, Minnie, pandhora, fosile, Leovi, Floarea, Stefania, Nicoleta, Andreia.

31 de comentarii:

1. Ce interesanta a fost excursia! :) Ma bucur tare mult ca am putut calatori virtual pana in Efes si mi-a facut placere sa recitesc unele date istorice [ mi-e dor de orele de liceu, mai ales cele din liceu - mereu aflam lucruri interesante, aveam un profesor fascinant! numai ca era cam imprevizibil si cand ne era lumea mai draga ne trezeam cu un extemporal.. hehe]

1. Da... a fost 12 zile, in care am vazut tot ce a fost mai frumos si interesant, de la Mediterana pana la Egee.
      Multumesc pentru cuvittele tale calde.
      Te pup. Sa ai o zi minunata! :-)

2. CE SE INTAMPLA CARMEN?

1. :O nu inteleg intrebarea ta, Steliana draga... Ti-am scris un mail.
      O zi minunata iti doresc!

2. An incercat ieri sa las un comentariu de foarte
      multe ori si am fost restrictionata cu un mic triunghi galben.
      Am incercat si in dimineata aceasta.
      ,am patit la fel.
      In legatura cu adresa de mail eu am fost nevoita sa o schimb
      si te rog mereu sa-mi lasi adresa ta pe Imbox Y.T.
      Pupici

3. Impresionant templu! Ce păcat că nu s-a păstrat!
    atâta muncă, atâta dăruire... distruse într-o noapte!
    Foarte frumoasă prezentare, Carmen.. iar voi, ca de obicei, nişte drăguţi! :)
    Te pup, o zi minunată!

1. Multumesc ca mi-ai fost alaturi, Anastasia draga!
      Te pup. O zi faina! :-)

4. fascinanata itoria,fascinat istoricul acestui templu...
    lumea antica in intregime este o minune,imi place sa privesc in urma si tu aici ne-ai punctat lucruri foarte interesante...in plus esti o frumoasa! :)
    pup draga mea draga,o zi faina iti doresc! :)

1. Ma bucur ca ti-a placut fotoreportajul meu.
      Tu esti totdeauna o draguta, te pup draga mea draga. Sa ai o zi minunata!

5. Din nou am citit cu drag lectia de istorie...;)
    Dar parca trista am ramas si eu! Din asa minune de constructie a mai ramas doar o coloana! Trist.....
    Poop!

6. Intotdeauna invat ceva interesant de la tine :)Esti un profesor si un povestitor bun.

Te pup

1. Si eu te citesc cu drag si ma bucur ca prin tine, ma fortez sa- mi reinprospatez engleza, care... a cam ruginit! :-)
      De cand am invatat gernana, si de cand a devenit limba de exprimare de zi cu zi in viata mea, franceza si engleza in cate conversam cu usurinta, au devenit tare tare anevoioase!
      O zi minunata ito doresc! :-)

7. Eu am respectat regulile MFC, dar se pare ca ai apreciat mai mult articolele care au avut texte, poate nu ti-au placut pozele mele....puteai sa ma incurajezi, macar asa ca era pentru prima data cand participam la MFC...

1. Nu inteleg de ce ma certi?! Sau interpretez eu gresit tonul tau, Maria?...
      Am vazut postarea ta si mi-au placut foarte mult fotografiile pe care le-ai prezentat. Am lasat un comentariu ( in care chiar iti spuneam ca mamica mea este de o saotamana in Lisabona si ca abia astept sa se intoarca si sa imi povesteasca impresiile ei) - pe care astazi nu il regasesc, probabil a ajuns in spam, ar fi bine sa verifici.
      Mai mult nu stiu ce sa zic, in legatura cu acuzatia pe care mi-o aduci.... La MfC se inscriu dupa cum vezi in jur de 70 de bloggeri si zau acum, sa-mu fie cu iertare, dar nu mai stiu care particioa pentru prina data si care doar din cand in cand!
      Sper sa treci peste supararea ( artificial iscata) si sa ne mai intalnim, aici in blogosfera, mai vesele :-) Sa ai o zi frumoada!

8. Nu te cert Carmen, si imi cer scuze, intr-adevar mesajul tau si mesajul copiluluinoras a ajuns la spam, nu stiu de ce , pentru de obicei acolo imi apar reclame ale diverselor persoane ce lasa la comentariu asa ceva. Nu ma intelege gresit, nu te acuz de nimic, din contra apreciez foarte mult ceea ce faci, ti-am scris asta si intr-un comment lasat saptamana trecuta cand am aflat de acest site minunat prin intermediul Kadiei, dar atunci era destul de tarziu sa mi inscriu ceva, si chiar am spus ca voi incepe sa particip de saptamana viitoare. Inca o data imi cer scuze, stiu ca n-ai cum sa tii socoteala la cine e nou venit, dar asa m-a luat "scrisul" pe dinainte.....Cu siguranta o sa particip in continuare la MFC. O zi frumoasa si tie!

9. Frumoase locuri ai vizitat si îti multumesc ca le împartasesti cu noi!
    Sa ai o zi foarte frumoas, înca un pic si este iarasi weekend!
    Te pup draga mea!

1. Multumesc ca m-ai insotit! Comentariile voastre imi rasplatesc cu varf, timpul investit in realizarea acestui mic articol.
      Te pup draga mea. O zi faina!

10. Locuri mirifice pline de istorie.
    Cred ca ati avut un sejur de vis
    Nu am participat de aceasta la editia MFC
    Imi place si ceea ce ai pus in continuarea acestei editii. Aceste impresii raman pentru toata viata...

1. Anca deaga, este de la sine inteles ca viata reala are prioritate si fiecare blogger are o multime de motive sa lipseasca din cand in cand la intalnirile virtuale ;-)
      Te pup. O zi minunata iti doresc.

11. Nici eu n-am participat la MFC..Am simtiT nevoia sa vb:). Chiar ati avut un sejur interesant plin de istorie.BrAVO!

12. Foarte frumos fotoreportajul într-un loc atât de deosebit! priveşti, admiri şi... îţi doreşti să ajungi pe acolo! :-)
    O zi frumoasă, dragă Carmen!

13. Foarte frumoase locurile, imi plac in special pancartele cu desenele constructiilor, iti pun parca imaginatia la contributie si "vezi" cum aratau cu atatia ani in urma.
    PS: la mine miercurea a ramas fara cuvinte ;)

14. Va multumesc din suflet, doamna Carmen, pentru completare. Minunate locuri ati vizitat, incarcate de istorie. Extraordinar de frumos a fost templul, colosala constructie! Ma bucur mult de tot ca ati impartasit cu noi.
    O seara minunata va doresc ,doamna Carmen! :)

15. Foarte frumoasa excursie. Dintre minunile lumii antice, mi-as dori foarte tare sa vad Marea Piramida..plus alte temple si orase din Egipt.
    PS: promit ca miercurea sa fie de acum incolo fara cuvinte ;)!
    Seara placuta Carmen!

16. Intotdeauna ne prezinti lucruri interesante si variate. Seara buna!

17. Macar exista acele panouri care descriu templul si probabil sunt pe ele anumite informatii. Totusi, turcii fac prea putin pentru acest monument extraordinar care nu mai exista dar ar fi putut fi amenajat acolo ceva...nu sa ramana acea mlastina cu gaste. Imi amintec ca in Grecia, Muntele Olimp nu este nici impresionant ca munte, nici de vreo frumusete iesita din comun. Cu toate acestea, fluxul de turisti nu se termina, este inclus in toate traseele excursiilor de scurta durata din zona Thesaloniki... In fine, grecii stiu cu totul altfel sa valorizeze trecutul. Stiu sa-l ambaleze frumos, desi tot niste pietre si stanci sunt... Eu, dupa ce am fost in Grecia, am zis: Bravo lor! La fel se intampla si in Egipt...adica si acolo se stie vinde foarte bine istoria. Si noi, cei care vedem acele locuri, suntem incantati. Eu am fost. :)
    O seara frumoasa, Carmen!

18. Ai dreptate, e trist sa vezi ce a mai ramas dintr-o constructie atat de impresionanta. Bine ca dupa atata amar de vreme macar o coloana a mai ramas! Se pare ca e un obicei stravechi acesta de a lua (imi vine sa zic "a fura") materiale de constructie din ruinele incarcate de istorie, mai veche sau mai noua. La noi inca se practica :(

19. Dupa ce am citit prima data Legendele Olimpului, mi-am dorit sa fiu precum Artemis. Mi se parea una dintre cele mai de apreciat zeite.
    Omenirea a pierdut enorm... odata cu disparitia minunilor antice.