joi, 26 noiembrie 2015

Jurnal de Vacanta de vara - Labirintul apelor

(continuare la "JVv - La gura de varsare a Dunarii", Diafan, Amintiri din Sf. Gheorghe")

Miniport dunarean, satul Sfântu Gheorghe este legat printr-o retea de canale, de rezervatia Sacalin-Zatoane - una din cele mai pure parti ale rezervației naturale de biosferă Delta Dunării. O succesiune de grinduri cu lacuri izolate, zone mlăștinoase, ape fluviale și salmastre, bălți nisipoase, traversate de dune paralele si stuf sunt locuri de pasaj, de popas și de clocit pentru lebede, stârcii albi, roșii și galbeni, țigănuși, lopătari, pelicani si cormorani - un adevarat paradis al naturii!

"Pe suprafata apei, îsi revarsa miresmele petalele nuferilor galbeni, catifelati ca pielea; rochita rândunicii s-a catarat cu florile-i albe în forma de pâlnie în vârful buzduganos al stufului, de pe malul povârnit atârna ghirlanda rozalie a florilor de rachitele, pe aracul umbeliferului mov al crinului de balta, brotacelul verde de culoarea ierbii face exercitii de catarat, ghioceii bogati cu clopotei cât degetarul, curpenul, cu cei trei clopotei ai petalolor albastre, dau de stire tainele soptite de florile de nu-ma-uita ale pajistilor... De-a lungul malului stau siruri întregi de pelicani si stârci, pândind pestii ce salta zvârcolindu-se pe oglinda apei. Codalbul se repede dupa câte un crap gras, ducânsu-si prada pe o salcie mare, uscata, sper a-l devora." Aceasta imagine vie, multicolora a mlastinilor arhaice din lunca Tisei, o gasim printre minunatele descrieri a naturii ale scriitorului Jókai - descriere ce cu o mini "corectura" s-ar potrivi de minune si zonei de varsare a Dunarii, aceasta fiind a patra delta în ordinea marimii în Europa si a douazeci si sasea pe plan mondial - scrie Kiss J.Botond în primele pagini ale cartii intitulate simplu "Cartea Deltei"

În împaratia stufarisului si a oglinzilor stralucitoare ale apelor marginita doar de albastrul cerului, adie vântul cu miresme de alge de mare, acompaniat ici si colo de chiuitul gutural al pescarusilor.
Plimbările cu barca pe drumurile de apa serpuite si cunoscute doar de localnici, ofera ochiului atâta frumusete încât starea de bine te invadeaza complet si sentimentul de libertate capata o intensitate puternica. Simti ca întineresti, te vindeci de orice betesug, esti fericit si accepti fiecare noua clipa ca pe un cadou al naturii. Fiecare zi este o fila de basm.

21 de comentarii:

  1. Ce minunatie de apus si mai ales ce minunatie de labirint. Ghiocei, zici, erau si ghiocei?
    M-am uitat dupa ei, dar nu i-am deslusit. In al treilea colaj, stanga jos, sunt nuferi galbeni?
    Multumim pentru frumoasele tale "file de basm"! Te pup, draga mea!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. in fiecare seara am fost martora soarelui la apus :) spectacolul este magic!
      Cred ca este o mica neîntelegere la mijloc, pasajul despre ghiocei, este un citat, am precizat autorul :)
      In acel colaj, da, sunt nuferi galbeni si în al doilea colaj pe mijloc-jos sunt nuferi albi :) Delta ofera multe surprize.
      Te pup si eu si iti doresc o seara cât mai placuta alaturi de baietii tai. :-*

      Ștergere
  2. Ce "calda" si frumoasa postare! Azi aici a plouat si a fost frig.
    Asa ca m-am incalzit un pic la soarele tau!
    O seara cat mai frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. astazi si la noi în oras a fost neplacut pentru plimbari lungi :) A fost lapovita, nu a fost prea frig, insa umezeala din aer a facut sa simti aerul rece pâna în maduva oaselor... Motiv in plus sa ne bucuram de caldura caminului si o ceasca cu ceai :)

      Ștergere
  3. Frumoasa descriere si pledoarie pentru frumusetea Deltei. Mi se face dor deja! Si noi ne-am simtit la fel cum asa de frumos ai povestit tu cand am fost in Delta. Nu ma mir ca varului meu ii placea atat de mult. Cand avea suficiente zile libere, se ducea chiar si numai pentru o saptamana in Delta; spunea ca numai asa simte ca se relaxeaza... Acolo am simtit cu adevarat puterea naturii. Am vazut vaci inotand, cai zburdand liberi pe plauri, am auzit noaptea vaietul sacalilor ajunsi acolo din Ucraina pe podul de gheata dintr-o iarna deosebit de geroasa, am zambit fericita la stupii veseli de pe malul canalelor (iti dai seama ce miere gustoasa!?). Nu poti sa nu te lasi cucerit de frumusetea salbatica a Deltei. Ma bucur ca Ceausescu nu si-a putut duce pana la capat planurile nebunesti de asanare. Te pup si te imbratisez cu drag!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. este ideal când distanta de acasa si pâna la locul îndragit nu este mare, cred ca un sfârsit de saptamâna în Delta sterge total stressul adunat la birou si in vâltoarea activitatilor din oras... Dumnezeu sa-l ierte pe varul tau - mare nenorocire ca s-a dus atât de tânar!
      Viata în Delta cred ca nu este usoara, însa libertatea si puritatea satelor nu o da nimeni pentru viata într-un oras modern si aglomerat. Bastinasii stiu sa aprecieze ce detin!
      În Sfântu Gheorghe este mai frumos ca oriunde in Delta, pentru ca poti fi si la mare ☺
      Pup draga mea si înca o data transmit urari de sanatate si LA MULTI ANI! ♥

      Ștergere
  4. Minunate imagini si tare frumos ai mai povestit. Ce frumosi sunt nuferii!O seara placuta si linistita!:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. este greu sa scrii compact despre o vacanta in Delta... sunt atâtea de povestit, am trait atatea experiente deosebite! Sper sa am timp sa termin cat de curând acest jurnal de vacanta de vara :)))

      Ștergere
  5. Am alunecat si eu pe oglinzile de apa si mi-am imaginat clipocitul apei, fosnetul stufarisului, glasurile vietatilor... Of! :) "Sunt oameni care-si doresc case mari, masini de viteza, bani multi; si sunt altii care-si doresc o cabanuta izolata, sa fie cat mai departe de primii". :) Mi-ar placea o casuta in Delta. :)
    Mi-aa amintit de serialul "Toate panzele sus"... :)
    Nuferi galbeni! Habar n-aveam ca exista in Delta Dunarii, in RO. Sa-mi fie rusine. :)
    Foarte frumoase imaginile - apusul imi face dor de vara! - si foarte-foarte frumos ai descris atmosfera.
    Iti doresc un minunat sfarsit de saptamana!
    Imbratisari si pupici cu drag, de la trio pentru duo! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. oh, si eu mi-as dori în Delta patru pereti si un acoperis deasupra ☺ Si timp! Vreau ca timpul sa se dilate cand am eu concediu :))))
      Gânduri bune si imbratisari, de la dup pentru trio <3 pupici :-*

      Ștergere
  6. Cred ca trebuie sa fie o experienta deosebita Delta Dunarii. Plimbarile cu barca pe canale sunt intr-adevar de poveste, din cate reiese citind jurnalul tau de vacanta. Imi plac mai ales ultimele fotografii, cele cu apusul de soare. De vis!
    Jurnalul tau ma face sa ma gandesc tot mai intens la o escapada in Delta pentru urmatoarea vacanta in Romania.
    Un sfarsit de saptamana cat mai placut iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. noi am inceput prin a face excursii de cate o zi in Delta apoi... nu am mai scapat de gandul de a programa o saptamana intreaga in acest paradis! Acum ca am trait-o, mai vrem si la anul :))) Este ca un "virus" gata... il avem in sânge :))
      Un start bun in weekend iti doresc, deasemenea! :)

      Ștergere
  7. Superb album de fotografii și interesante informații și descrieri. Mi-a făcut plăcere plimbarea prin Delta Dunării, mai ales că nu am mai fost demult pe acolo.

    Weekend plăcut, dragă Carmen!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ce pacat ca nu avem mai mult timp la dispozitie în vacante, pentru a ne indeplini toate poftele :)
      Multumesc, un start bun in weekend iti doresc deasemenea, Zina draga!

      Ștergere
  8. "Cartea Deltei" este printre putinele surse de informatii despre aceste locuri mirifice. E cartea mea de capatai. Sper ca fotografiile tale sa ramana valabile ca invitatie la Sfantu, pentru multi, multi ani de acum inainte!

    RăspundețiȘtergere
  9. Minunate imagini! O lumea fascinantă, plină de frumuseţe. Şi care trebuie preţuită şi păstrată cu multă grijă, pentru a rămâne şi generaţiilor viitoare. Mă bucur mult pentru toate articolele tale, dragă Carmen, în care prezinţi, descrii şi promovezi atât de frumos aceste minunăţii ale patriei.
    Numai bine îţi doresc, alături de cei dragi şi să continui acest frumos demers. Cu paşi mici, dar hotărâţi, se pot face lucruri mari!

    RăspundețiȘtergere
  10. Ce frumos spus: "Fiecare zi e o fila de basm"... parcurg filele memoriilor tale vizuale de vacanta si ma gandesc (*-*smile face)...Dunarea cred, ca ne poarta dorurile si de aceea ne simtim atrasi/e de ea... Oriunde am intalni-o...
    Splendide toate postarile din vacanta cu instanturi atat de evocatoare, pline de nostalgia trairilor...
    Salutari din nou!

    RăspundețiȘtergere