sâmbătă, 1 februarie 2014

Balet la cinematograf (I)

Datorita faptului ca lucrez câte 40-42 ore pe saptamâna, nu îmi place sa merg la spectacole decât în weekend, pentru a ma putea relaxa cu adevarat si pentru a savura pe deplin reprezentatia respectiva. Sunt însa situatii când accept si compromisuri, ca spre exemplu în cazul Royal Opera House (Covent Garden, London) care a hotârât sa transmita live în zilele de luni, marti sau miercuri, spectacole de opera si balet pentru o anumita retea de cinematografe din Europa (în România se transmite prin The Light Cinema si Cinema Stage si pretul unui bilet este de 60 ron - în Germania un bilet costa 27 Euro!). Stagiunea anului 2014 a început luni, 27 ianuarie la ora 20:15, cu baletul Giselle. Pentru luna februarie este programat spectacolul de opera Don Giovanni - într-o zi de miercuri (12), în martie si aprilie din nou balet - "Frumoasa din pădurea adormită" - miercuri, 19 martie si "Poveste de iarna" - luni, 28 aprilie. Sirul transmisiunilor directe se va încheia cu opera "Manon Lescaut", marti 24 iunie si pentru ca nu cred ca voi ajunge vreodata sa vad un spectacol direct în Opera din Londra, apreciez foarte mult aceasta initiativa.
Ziua de luni, 27 ianuarie a fost o zi cu mult stress la locul de munca si mai mult, s-a întâmplat ca în acea dupa-amiaza cu ninsoare, din cauza unui accident deosebit de urât petrecut pe autostrada ce se continua pe centura orasului, circulatia sa fie întrerupta si deviata, asa încât am ajuns acasa dupa ora 18, înghetati si sleiti de vlaga. Însa neplacerile nu s-au încheiat aici - casa ne astepta învaluita în frig! Centrala termica sarise din nu stiu ce motiv pe "error" si dupa ce i-am dat resetare ca sa îi stergem eroarea, a mai durat o ora si jumatate pâna când caloriferele au fost fierbinti! Macar apa calda la dus am avut imediat, însa entuziasmul de a ne pregati pentru spectacol scazuse mult.
La ora opt cautam înca loc de parcare în fata cinematografului si starea de iritare a disparut abia când am urcat scarile spre sala de spectacol si am fost întâmpinati cu urari de bun venit si câte un pahar de vin spumant. Ne-am predat paltoanele la garderoba si pâna când s-a realizat legatura cu Londra, am mai fost invitati la câte un pahar de vin spumant :)
Apoi a batut gongul si am vazut pe ecran cum spectatorii de la Royal Opera House se grabesc deasemenea sa-si ocupe locul în sala. Special pentru spectatorii din cinematografe, s-a transmis în deschidere un interviu cu balerinii principali Natalia Osipova si Carlos Acosta. [Câteva interviuri le-am regasit pe youtube (Natalia Osipova, Carlos Acosta and Peter Wright in rehearsals for Giselle (The Royal Ballet), iar pentru cei interesati, mai multe detalii în legatura cu acest gen de spectacol, pe pagina web a operei londoneze].
Apoi în sala s-a facut liniste si o voce a organizatorilor a facut cunoscut faptul ca fotografierea în timpul spectacolului este interzisa. M-am conformat si eu, asa încât nu am fotografii decât din sala, înainte de spectacol si din pauza dintre cele doua acte - fotografii fara bliz si fara claritate, sorry!

Spectacolul "Giselle" este considerat o capodoperă a baletului clasic si este unul dintre cele mai populare spectacole de balet romantic din toate timpurile.
Impresionat de povestea extrem de trista "Sage der Wilis" semnata de Heinrich Heine (Wilis fiind acele tinere care au murit înainte sa se casatoareasca), Théophile Gautier a conceput libretul "Giselle, ou les Wilis" (1841) în doua acte si Adolphe Adam a scris muzica baletului. Premiera a avut loc la Opera din Paris în iunie 1841.
Rolurile Albrecht si Giselle sunt considerate cele mai dificile roluri solistice dar totodata sunt cele mai râvnite si interpretate de toţi marii dansatori ai lumii. Prima Giselle a fost Carlotta Grisi - iubita coregrafului Jules Perrot care s-a ocupat special ca rolul Gisellei sa exprime pe deplin talentul balerinei. Al doilea coregraf al baletului, Jean Coralli - a fost responsabil pentru toate celalalte dansuri solo, precum si pentru conceperea dansului corpului de balet. Primul duce Albrecht a fost Lucien Petipa, fratele lui Marius Petipa - coregraful care a împlinit perfectiunea acestui spectacol.
De atunci, nu doar tehnica dansatorilor ci si modul de exprimare al artistilor a evoluat mult, asa încât baletul prezentat la premiera din 1841 nu mai are prea multe în comun cu baletul care se prezinta pe scenele zilelor noastre, însa cele mai multe dintre interpretările tradiționale, clasice, se bazeaza pe versiunea pregatita în St Petersburg de coreograful Marius Petipa, în anul 1887.
Alaturi de baletul La Sylphide, Giselle este una dintre primele piese în care balerina poartă tutu la nivelul genunchiului. Olga Spessivtseva, Alicia Markova, Galina Ulanova, Eva Evdokimova, Anna Pavlovna Pavlova, Tamara Karsavina, Alicia Alonso, Natalia Makarova, Gelsey Kirkland, Carla Fracci și Alessandra Ferri sunt câteva din balerinele vestite ale lumii, care au interpretat cu deosebita gratie rolul Gisellei. In rolul ducelui Albrecht este memorabila evolutia lui Vaslav Nijinsky.
Interpretarea pe care ne-a daruit-o Natalia Osipova a fost fermecatoare! A plutit pe scena ca un fluturas si ne-a emotionat prin pasiunea pe care a pus-o în acest rol. Pentru cei interesati de evolutia pe scena a artistilor, am cautat câteva videoclipuri oficiale. Nu am gasit pe pagina web a Royal Balet decat aceasta prezentare, superba - însa nu cu Natalia în rolul Gisellei; al doilea videoclip o prezinta pe Natalia în rolul Gisellei, însa pe scena din Novosibirsk, Siberia. (voi continua prezenatrea, mâine)

17 comentarii:

  1. Şi noi ne-am bucurat de iniţiativa asta. Bine că mi-ai amintit.. :)
    Giselle chiar este o capodoperă a baletului clasic. Soţul meu, de câte ori este obosit tare sau extrem de stresat, îşi pune CD-ul (înregistrat de pe Mezzo) şi, după o jumătate de oră este fresh. Sigur, avem şi altele, Mezzo transmite mereu..., dar el e îndrăgostit de Giselle.
    Mulţumesc, Carmen, o duminică minunată! pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma bucur mult ca si voi agreati astfel de spectacole. Bilete la cinema cred ca gasesti fara problema. Mi-ar placea sa putem schimba pareri pe tema aceasta :)
      Urmatorul spectacol transmis este opera - Don Giovanni - care este piesa cea mai iubita a sotului meu.
      Te pup si eu si îti doresc însanatosire cat mai grabnica! o duminica tihnita!

      Ștergere
  2. Foarte frumos, cred ca te-ai relaxat complet si ti-ai incarcat bateriile!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. asta chiar ca DA! chiar daca a doua zi desteptatorul a sunat la 5:30 si eu nu apucasem sa dorm decat 5 ore, spectacolul vazut a meritat !

      Ștergere
  3. Grozava scriere!
    O duminica splendida!
    pupici

    RăspundețiȘtergere
  4. ce faaain. eu nu am fost niciodata la balet, dar mi-ar placea tare mult sa ajung odata :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pentru mine, spectacolele de balet sunt balsam pentru suflet!
      nu cred ca exista persoana care sa nu fie placut impresionata la un astfel de spectacol!
      duminica placuta iti doresc!

      Ștergere
  5. Pentru mine baletul a fost mereu "o poveste cu zane"! Apoi au urmat cateva spectacole la Ateneu.... dupa care a cazut cortina! Poate ca afland adevarul "din culise" ma facut sa ma îndepartez de el..... Cine stie!
    Dar tu sa ne spui cum a fost in vacanta ta "minnie", cum a fost la spa?! ok?
    pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Minnie draga, ca în orice meserie, si in balet exista concurenta si de nebuni este lumea plina. Se mai spune ca artistii adevarati sunt pasionali, iar patima duce la stari emotionale intense, atât de puternice încât de multe ori ei devin Îngerul si Demonul în persoana... Poate chiar acesta este motivul pentru care noi, oamenii "normali" suntem total-impresionati.
      Mini-concediul SPA este programat pentru Valentinstag, deci peste doua saptamâni :) Am sa scriu, asta este clar! :))
      pupici - duminica faina!

      Ștergere
  6. baletul inseamna plutire pentru ca nu poti decat pluti admirand miscarile atat de suave ale balerinelor invaluite de muzica...
    ca dincolo de plutire este o munca de miner, putin stiu sau isi imagineaza ca stiu...adevaratii artisti ard altfel, motiv pentru care sunt greu de inteles sau gresit intelesi...
    pentru mine a fost intotdeauna fascinant sa privesc miscarile balerinelor, atat de diafane, aproape atemporale...
    descrierea ta ne-a facut sa fim acolo si sa ne bucuram de un spectacol care nu poate decat sa stearga orice urma cenusie a unei zile grele si sa ne faca sa zambim pentru ca iata, exista atat de mult frumos in jurul nostru...e adevarat, totul are un pret...
    ha,ha...ma uit la ce am scris...ce m-o fi apucat? poate doar aproape uitata mea slabiciune pentru balet :))
    te pupacesc:*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si eu sunt fascinata de dansul balerinelor si balerinilor, de tabloul general pe care îl prezinta pe scena. Zâne pe scena, dar în viata privata oameni cu probleme, bucurii sau necazuri, ca fiecare dintre noi.
      Am simtit ca baletul reprezinta pentru tine ceva special, îmi place foarte mult felul în care te-ai exprimat aici. Multumesc mult, draga mea draga. Pupici

      Ștergere
  7. Foarte inspirată escapada ta. Și eu ador baletul, opera și opereta. O duminică plăcută! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. iata înca o tema comuna pentru suetele virtuale. O seara minunata si tie!
      si un start bun în noua saptamâna! :)

      Ștergere
  8. eu ma bucur ca intr-un sfarsit ati reusit sa va regasiti entuziasmul. vad ca ati avut parte de un spectacol minunat... :)
    sa ai zi faina, Carmen!:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ar fi fost nedrept sa se mai intâmple ceva neplacut în acea seara! :))
      te pup. O seara placuta, Geanina draga!

      Ștergere
  9. Documentat si frumos povestit! Citind, mai ca m-as duce la un spectacol de balet! :) Doar ca nu prea am rabdare... Sau, poate, nu inteleg spectacolul... Admir talentul balerinilor dar... e prea lent pentru mine. Chiar si cunoscand "povestea" imaginatia imi e saraca pe aceasta "parte" si ma descurc cam greu...
    Rezumand articolul: totul e bine cand se termina cu bine! :) Ati avut o seara frumoasa! :)
    Imbratisari cu drag! Salutari si de la celelalte! :)

    RăspundețiȘtergere