sâmbătă, 3 ianuarie 2015

Croaziera - Pompeii (1)

Se crede că popularea Peninsulei Italice de către indoeuropeni a început în mileniul al II-lea î.Hr. Oscii s-au stabilit în regiunea Campania, pe deschiderea de vest a Mării Mediterane - astazi cunoscuta ca Golful Napoli. Orasul fondat de ei s-a numit Pompeii (*), legatura facându-se la cuvântul oscan "pompe", tradus "cinci" - care conduce la ipoteza ca orasul a facut parte dintr-o liga de protectie.
De-a lungul existentei, Pompeii a fost locuit și transformat pe rând de osci, samniți, greci, etrusci și romani. În anul 62 d.Hr, când orasul a fost puternic avariat de un cutremur, viata economica si sociala în aceasta zona atinsese forme superioare de organizare. Pâna în anul 79, în Pompeii au trăit 20.000 de oameni a caror ocupatii principale au fost negustoritul, meșteșugurile și cultivarea pământul. La 24 august 79, după secole în care s-a aflat în stare latentă, vulcanul Vezuviu a erupt devastând prosperele orașe romane Pompeii și Herculaneum. Sutelor de victime surprinse sub darâmaturi li s-au adaugat alte sute de persoane, asfixiate instantaneu de gazele toxice si cenusa.
Plinius cel tânăr, prieten cu Tacit si apropiat al împaratului Traian, avea 17 ani si locuia la vest de Golful Napoli atunci când a explodat Vezuviul. Cele doua scrisori pe care le-a adresat istoricului Tacit, descriu cu lux de amanunte catastrofa la care a fost martor. Potrivit acestor relatări, erupția a durat 18 ore, Pompeii a fost îngropat sub un strat de 5 metri de cenușă si coasta Mediteranei a suferit modificări majore. Herculaneum a fost îngropat sub 20 de metri noroi și material vulcanic. Orașele nu au fost reconstruite niciodată și au fost uitate în cursul istoriei.

Pompeii a fost redescoperit în anul 1748, după ce zece ani mai devreme, la 16 kilometri spre nord pe coasta Marii Mediterane, a fost descoperit întâmplător orasul roman Herculaneum. Cercetările arheologice au scos la lumnia probe fără precedent despre viața de zi cu zi a civilizației antice, îmbogatind informatiile legate de viața citadină în Imperiul Roman.
Pompeii este unul din cele mai bine conservate orașe antice, în prezent reprezinta una dintre cele mai importante atracții turistice ale Italiei.

Era mijlocul lunii noiembre când am vizitat situl, a fost o zi calda si pe cerul perfect azzurro se vedea doar luna, chit ca era ora 11 a.m. ☺
Pâna la Porta Marina, considerata intrarea principala, aleea serpuieste printre chiparosi, pini si artari. Mi-a placut ideea administratiei parcului arheologic - pentru a identifica rapid cosurile de gunoi, acestea au foat plasate în lazi de lemn deasupra carora există panouri mari continând informatii despre Pompeii si neaparat un dicton latin: Carpe diem, Ignorantia legis non excusat, Facta non verba, Laborare omnia vincit, Naturalia non sunt turpia, Nosce te ipsum!, etc.

Orașul Pompeii a fost înconjurat complet de un zid cu 12 turnuri de aparare. Zidul a fost înaltat si întarit permanent, cu cât localnicii s-au simtit mai mult în pericol. Asa se face ca partea dintre Porta di Sarno si Porta di Nocera are trei rânduri de zid!
Zidurile poartă deasemenea amprenta progresului în arta fortificaţiilor. Analizând materialele de constructie folosite dar si principiile constructive, se pot stabili cu exactitate intervale de timp în care s-au executat lucrarile. Spre exemplu, pe timpul romanilor a fost introdus cimentul si sistemul cu stâlpi si grinzi a fost înlocuit prin bolți și ziduri de piatră și beton.

Platoul principal Foro Grande -reprezinta centrul si toate drumurile orasulul  sunt concepute sa duca aici. Existata cinci axe principale ce comunica între ele printr-un sistem de stradute perpendiculare. Strada de la nord spre sud numita Via di Stabia, este singura care taie neîntrerupta orasul, de la o poarta la cealalta. Intresant de observat este faptul ca nu exista drumuri înfundate!

Stazile concepute pentru atelajele tractate de animale sunt pavate cu dale mari si sunt construite mai adânc fata de drumurile pietonale. Pentru a usura trecerea pietonilor de pe o parte pe cealalta a strazii, au fost plasate transversal dale înalte, care pastreaza între ele aproximativ distanta dintre rotile unui car. Prin aceasta metoda, pietonii puteau trece chiar si atunci când ploile umpleau cu apa strazile principale.
O alta idee ingenioasa este metoda prin care este conceput "iluminatul stradal"! Între dalele strazilor sunt plasate bucati mici de marmura alba, care reflecta lumina lunii ca niste "ochi de pisica". Aceeasi metoda a fost folosita pentru a marca portile si pertii caselor de colt. Pentru ca marmura era foarte scumpa, acolo unde exista pe domeniile private - în peretii unor camere sau pe zidurile unor curti interioare, dovedeste ca familia respectiva a fost înstarita.

Pompeii a detinut deasemenea o retea completa de canalizare, apa fiind adusa în tevi de plumb, pe fiecare strada. Este adevarat ca plumbul nu rugineste si este maleabil, ceea ce pompeienii însa nu au stiut, este ca plumbul este foarte toxic pentru organism si acesta este unul din motivele pentru care locuitorii orasului mureau tineri. Metalele grele rămân în corp, se acumulează doză cu doză şi afectează în special creierul si rinichii.
Majoritatea locuitorilor din Pompeii au trăit în condiții modeste. Cele mai multe familii locuiau în apartamente cu una sau doua camere deasupra unui magazin. Din moment ce nici aragaz sau apă curentă nu exista, toata lumea servea masa într-o casă publică. La fiecare colț de stradă existau fântâni publice si apa potabila era marcata prin basoreliefuri reprezentând cap de femeie - ca simbol al bunatatii si fertilitatii. Celalalte fântâni erau reprezentate prin capete de animal. (va urma)

(*) Pompeii - scris cu doi i = denumirea latina a orasului antic;
     Pompei - scris cu un i = denumirea actualui oras italian

33 de comentarii:

  1. La Multi Ani, Carmen ! :)
    Felicitari pentru postare ! :)
    Iubesc ITALIA si drumetiile ! :)
    Un an mai bun si mai bogat
    Cu chef mare de dansat
    Pe ritm de muzica populara
    http://youtu.be/D11Z2r7UtV4
    De la noi, de pe la tara !!! :) :) :)
    Cu respect,
    Aliosa.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La multi ani, Aliosa! An nou cu sanatate si bucurii!
      muzica si dansul înfrumuseteaza viata :)
      Numai bine!

      Ștergere
  2. Mulțumesc pentru istoria uneia dintre cele mai celebre localități din Italia! Interesante amănunte, excelente fotografii! :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Spre ruşinea mea nu am citit nimic despre Pompeii până acum. Mi se pare fascinant. Mulţumesc frumos, Carmen.
    O zi minunată să aveţi! La noi este soare şi s-a încălzit. Câtă bună dispoziţie ne dă lumina soareleui...!
    pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. omul cât traieste învata! :) fiecare descoperim câte ceva nou, în fiecare zi... Fericiti pot fi doar cei receptivi.
      La noi deasemenea... Astazi sunt +5°C, ieri a plouat câteva ore si zapada s-a topit... Omul-de-zapada din fata geamului meu a disparut, a lasat în urma doar fularul pe care i-l împrumutasem...
      Pup. Weekend cât mai placut!

      Ștergere
  4. Italienii v-au luat banii și ochii cu o mare de ruine. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Banii oricum se duc... atunci când îi dai pe ceva ce-ti face placere, nu-ti pare rau :))

      Ștergere
  5. Foarte interesante informatiile pe care ni le-ai oferit in acest articol. Le-am citit cu mare interes, mai ales pentru ca Pompei este un loc care ma incita inca din copilarie si pe care imi dorsc sa-l vizitez intr-o zi.
    Pana una alta am vazut filmul de anul trecut :))
    La multi ani Carmen! Iti doresc vacante la fel de frumoase si anul acesta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am avut ghid pe Signora Nadia Taddeo, o tipa inteligenta si tare simpatica. Ne-a prezentat Pomeiiul cum a stiut ea mai bine.
      Multumesc Larisa, multumesc asemenea!

      Ștergere
  6. imaginile dar mai ales explicatiile care le insotesc sunt extrem de interesante, bunaoara, iluminatul stradal, brilianta idee!
    iata ca nimic nu e nou sub soare, marmura functiona aici pe post de foto-celula...hmmm, mintea omului mereu cauta si gaseste solutii care reusesc sa ne uimeasca si azi...

    pup draga mea draga, multumesc ca ai impartasit cu noi ineditul acestor locuri! >:D<

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu se stie cât de curând vei ajunge în sudul Italiei si atunci poate ca-ti vei aminti despre acest articol :)
      pup draga mea draga ♥

      Ștergere
  7. Am vazut si eu filmul Pompeii, de fapt nu stiu sigur daca asa se numea, dar era despre orasul antic.Din ce am citit aici, vad ca erau oameni foarte inteligenti, adica iluminat stradal,canalizare la acea vreme. Super, pacat de finalul tragic al acestui oras.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. adevarat, "Pompeii" este un film canadiano-german al carui premiera lui a avut loc pe 19 februarie 2014.

      Cunoastem o parte din trecutul lumii, dar nimeni nu-i cunoaste viitorul...

      Ștergere
  8. Un loc plin de istorie care merita cu prisosinta vizitat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. asa este! Pompeii este cel mai bine conservat ansamblu de oraş din epoca romană.

      Ștergere
  9. Cred ca prin ochii tai, totul devine interesant si placut.Eu sunt mai putin interesata de orase istorice,dar m-ai convertit.O seara buna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu am profund respect pentru istorici si arheologi si toate povestile pe care le descopera, ma fascineaza, cu atât mai mult atunci când se refera la culturile antice.
      O seara faina, Floarea draga!

      Ștergere
  10. Carmen, tu nu încetezi sa ma uimești! Fii sinceră, umbli cu un reportofon după tine de reții totul de pe unde treci? Hai, spune-mi, promit ca va rămâne secretul nostru. ☺
    Lăsând gluma la o parte, foarte documentate postările tale, felicitări!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) ma bucur mult ca iti place articolul meu despre Pompeii.
      Hai sa-ti spun, daca întrebi... dar ramâne între noi! ;) Ghidul vorbeste si eu fotografiez tot ce ne arata, apoi acasa, privind fotografiile, îmi amintesc povestile auzite :)
      Am mai spus ca eu traiesc un concediu de trei ori. Prima data când citesc despre locurile pe care le voi vizita, a doua oara la fata locului si a treia oara când aranjez fotografiile si scriu pe blog :))) Nu este fain?! în loc de o saptamâna, iata-ma luni de zile în concediu :))))
      pup. Noapte buna, Ina!

      Ștergere
    2. E fain, dar trebuie sa și ai o memorie grozava. Și cu mesele din croaziera m-ai uimit, cum ai ținut tu minte ordinea felurilor de mâncare, denumirea lor, ce conțineau.... Nu, pentru mine e imposibil, uit cum am ieșit din restaurant :(

      Ștergere
    3. meniurile?! pai nu ai vazut ca am fotografiat si lista de meniu în fiecare seara? :))

      Ștergere
  11. Cat de interesanta este povestea ta despre Pompei si cat de documentata! O sa-i dau si Ancai sa citeasca si sa vada fotografiile. Ne-ai scutit sa cautam noi pe internet date -multumesc ! Astept urmarea.
    Pup

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. la voi m-am gândit în primul rând când am scris :)) Abia astept sa veniti voi cu noi completari - scriem împreuna un nou ghid turistic :))) pup

      Ștergere
  12. tare mi-a placut sa citesc despre Pompei! ingenioasa ideea cu iluminatul stradal! fascinat cat erau de pusi la punct cu niste lucruri....lucruri ce astazi lipsesc cu desavarsire din multe sate din tara noastra spre exemplu!
    ai avut o zi superba la Pompei!
    te pup! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si eu ma minunez... Casele cu etaj si încalzire încălzirea prin pardoseală existau încă din antichitate si pâna acum 20 de ani la sate oamenii faceau foc direct pe planseul casei, în mijlocul încaperii! ... :))
      Vremea a fost SUPERBA! am avut mare noroc! :) pup si eu

      Ștergere
  13. Minunat cum descrii tu toate cele ce le vezi! :) Un documentar realizat de o persoana necunoscuta e interesant, dar o descriere facuta de cineva cunoscut (mai mult sau mai putin) care a fost acolo e mai aproape de sufletul meu, e ca si cum as vedea prin ochii sai. :)
    Am vazut si filme artistice si documentare cu si despre acest oras. E fascinant, ca tot ceea ce tine de antichitate. :)
    Imbratisari cu drag! Pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma bucur ca simti asa si mai mult ma bucur ca imi spui... multumesc!♥
      transmit brasovencelor mele preferate, gânduri bune, pupici si îmbratisari.

      Ștergere
  14. Cat mi-ar placea sa vizitez acest loc... Fantastica "vederea" acestuia prin ochii mintii tale, cu ajutorul foto capturilor facute si recunosc, indubitabil, ca impartasesc pasiunea pentru situri arheologice, de care scriu si eu cand am ocazia. (Pentru mine, "pietrele" vorbesc... ador antichitatea, probabil si din cauza formarii educationale facute in 4 ani de filologie-istorie la liceu...an facut o mica pauza, de intoarcere in trecut, mea culpa).
    Abia astept sa aflu pe parcursul acestui an de lucrurile deosebite pe care le-ai trait, vazut, experimentat si pe care le impartasesti cu usurinta, celei aplecate cu atata atentie spre documentare, activitate ce stiu cat timp necesita, f.f.f. bine!! Sper sa nu ma lase din nou calculatorul, tehnic vorbind ca sa imi incarc bateriile vizitand postarile tale atat de instructive, educative, dar mai ales pline de farmec.
    Inca o data, toate cele bune si o miercure grozava inca de la primele ore ale diminetii!

    RăspundețiȘtergere